Co z czym jeść?

Co z czym jeść?

Są takie kombinacje potraw, które nie są wskazane i warto je poznać. Każdy produkt z osobna może być zdrowy, jednak w połączeniu z innym może okazać się szkodliwy, ponieważ zachodzą niekorzystne reakcje  chemiczne. Jest również sytuacja odwrotna, czyli produkty zestawione ze sobą dają nam podwójną korzyść. Stworzyłam listę zakazanych połączeń oraz tych wysoce wskazanych. Przedstawię obie te listy.

Unikaj połączeń:

Ogórek + pomidor Ogórek zawiera enzym askorbinazę, który utlenia wit. C. Sam ogórek zawiera minimalne ilości witamin i minerałów, najlepiej spożywać go oddzielnie.
Czosnek + drożdże Czosnek zabija drożdże i ciasto nie urośnie.
Kiwi + żelatyna Kiwi zawiera składnik rozkładający kolagen, dlatego galaretka z kiwi nie ścina się.
Herbata + cytryna W liściach herbaty znajduję się glin, który w połączeniu z cytryną przechodzi w aktywną formę cytrynian glinu mającą niekorzystny wpływ na nasz mózg, podejrzewany jest o powodowanie choroby Alzheimera.
grzyby + alkohol Alkohol ścina białko grzybów, w żadnym przypadku nie jest to korzystne połączenie, jednak jest jeden grzyb, na który trzeba wyjątkowo uważać: czernidłak pospolity (grzyb jadalny) zawiera toksynę, która blokuje rozkład alkoholu we krwi. Wypicie alkoholu nawet 2 dni po spożyciu grzyba czernidłaka pospolitego może być groźne dla zdrowia, w skrajnych wypadkach prowadzi nawet do śmierci.
pomidor + biały ser Kwasy zawarte w pomidorze (cytrynowy, jabłkowy, chloro genowy, kumarynowy) wchodzą w reakcję z wapniem zawartym w serze i tworzą nierozpuszczalne kryształki, które kumulują się w stawach.
Herbata + ciasto drożdżowe Garbniki zawarte w herbacie ograniczają wchłanianie białek oraz witamin zawartych w cieście drożdżowym.
czerwone mięso + wino Garbniki zawarte w winie blokują wchłanianie się żelaza z mięsa, częste połączenie może przyczynić się do powstania anemii.
Ziemniaki + masło Bomba kaloryczna, ziemniaki z masłem są bardzo tuczące! Ziemniaki to praktycznie sama skrobia, po ich spożyciu drastycznie wzrasta poziom insuliny, która odpowiedzialna jest również za magazynowanie tłuszczów, dlatego też połączenie węglowodanów i tłuszczu jest niekorzystne.
Ser + mięso Fosfor zawarty w serze ogranicza wchłanialność cynku z mięsa.
Ziemniaki + jaja Ziemniaki zawierają szczawiany, które blokują wchłanianie cennych składników z jaj: wapnia i żelaza.
Ryba + warzywa krzyżowe Takie warzywa jak brokuł, kalafior, kapusta, brukselka zawierają goitrogeny, które blokują przyswajanie jodu zawartego w rybach.
ser żółty + rośliny strączkowe Fasola i inne rośliny strączkowe utrudniają wchłanianie wapnia, który jest zawarty w serze.
kawa + mleko Zachodzi reakcja pomiędzy kwasami zawartymi w kawie a białkiem w mleku. Takie połączenie, powoduje że zalegają w żołądku wcześniej spożyte pokarmy.
mleko + czekolada Czekolada zawiera kwas szczawiowy, który blokuje wchłanianie wapnia z mleka.

Warto łączyć:

 

Gotowana marchewka + odrobina masła Tłuszcz dodany na koniec gotowania sprawi, że prowitamina A zamieni się w wit. A. Zasada ta dotyczy również dyni, szpinaku i brokuł.
Fasola + czerwona papryka Żelazo zawarte w fasoli lepiej się wchłonie w obecności wit. C, w którą obfituje papryka.
Kapusta kiszona + oliwa Dodatek oliwy do kapusty kiszonej, sprawi że witaminy będą lepiej przyswajalne.
Ser żółty + cykoria Inulina zawarta w cykorii wpłynie na wysoką przyswajalność wapnia z sera żółtego.
Czekolada + papryka chili Kakao zawarte w czekoladzie oraz kapsaicyna z papryczki chili skutecznie poprawią nastrój. Przy tym zestawieniu Twoje endorfiny będą szaleć 🙂
Rośliny strączkowe + kminek lub koper włoski Dodanie do fasoli czy innych roślin strączkowych przypraw takich jak kminek czy koper włoski pozwoli uniknąć wzdęć.
Olej + orzechy Wit. E zawarta w orzechach, migdałach czy pestkach dyni chroni wielonienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w oliwie przed utlenieniem.
Żurawina + jabłko Połączenie tych dwóch owoców spotęguje działanie antyoksydantów.
Pomidor + brokuły Pomidor to źródło likopenu, który ma działanie neutralizujące wolne rodniki a brokuł usuwa je z organizmu.
Kurkuma + pieprz Piperyna zawarta w pieprzu zwiększa aktywność antyoksydacyjną kurkumy ponad 100-krotnie.
Czosnek + tłuste ryby morskie Czosnek spotęguje pozytywne działanie kwasów omega-3 zawartych w rybach.
Pietruszka + jaja Jajka są dobrym źródłem żelaza, które wchłonie się dzięki obecności wit. C z pietruszki.
Papryka + oliwa Wit. A z papryki będzie w pełni przyswajalna w obecności tłuszczu.
Ryż + fasola Takie połączenie to pełny zestaw aminokwasów, które budują mięśnie.

 

1 komentarz

  1. ZachodniaStrona 11 miesięcy temu

    Fajne zestawienie – szczególnie ta druga tabelka. Tej pierwszej tabelki udam że nie widziałem bo za dużo tam fajnych połączeń 😉

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*