Co zakłóca trawienie

Co zakłóca trawienie

Dla prawidłowego trawienia niezbędna jest odpowiednia ilość soku żołądkowego, enzymów trawiennych oraz bakterii kwasu mlekowego. W rozdziale tym omówię rolę każdego z tych czynników oraz zapoznam Cię z podstawowymi zasadami żywienia. Stosując się do tych wskazówek będziesz w stanie pozytywnie wpłynąć na pracę układu pokarmowego i tym samym poprawić swoje samopoczucie i zdrowie.

 

Sok żołądkowy

Bardzo wiele ludzi cierpi na niedobór kwasu solnego w żołądku. Jakie są tego objawy? Zgaga, refluks, wzdęcia, gazy. Przy dłuższym występowaniu niedokwasoty pojawić się mogą alergie pokarmowe, słabe i łamliwe włosy i paznokcie, niedobory żelaza, zaburzenia flory bakteryjnej oraz zakażenia pasożytnicze. Odpowiednia ilość kwasu solnego gwarantuje dobre trawienie oraz przyswajanie składników odżywczych.

Mówi się, że „jesteś tym co jesz”. Ja powiedziałabym raczej „jesteś tym, co przyswoisz”. Możesz spożywać bardzo zdrowe produkty ale to na niewiele się zda, jeśli nie strawisz ich dokładnie. Dlatego zadbaj o odpowiednią ilość soku żołądkowego. Jest to pierwsza, podstawowa zasada. Pamiętaj o dwóch kwestiach:

  • Możemy stymulować wydzielanie kwasu solnego pijąc wodę z octem lub cytryną
  • Popijanie w trakcie posiłku jest niewskazane, ponieważ rozrzedza soki żołądkowe

Uwaga: Często objawy nadkwasoty i niedokwasoty są podobne. I wówczas ludzie stosują środki zobojętniające i tym samym, nieświadomie pogłębiają problem.

Jak sprawdzić czy cierpisz na niedokwasotę? Wystarczy wypić szklankę wody z łyżeczką octu. Polecam ocet jabłkowy, jest naprawdę bardzo zdrowy. Jeśli zauważysz, że dolegliwości są mniejsze, nie dokucza refluks i ustąpiły wzdęcia, to masz pewność że problemem był niedobór kwasu solnego.

 

Enzymy trawienne

Kiedy brakuje enzymów, nasze trawienie nie przebiega prawidłowo. Składniki odżywcze nie są wchłaniane, odczuwamy dyskomfort w postaci wzdęć, zgagi, niestrawności. Rola enzymów jest bardzo istotna w procesie trawienia, ponieważ rozkładają białka, węglowodany i tłuszcze, dzięki czemu pokarm może być optymalnie wykorzystany. Zadbaj więc o odpowiednią ilość enzymów.

Enzymy znajdują się w ślinie, soku żołądkowym, są wydzielane przez trzustkę i jelito cienkie. Proteaza rozkłada białko, amylaza węglowodany, lipaza tłuszcz, celulaza błonnik a laktaza produkty mleczne.

Ponieważ nasz organizm ma ograniczone możliwości produkcyjne enzymów, warto dostarczać je wraz z pokarmem. Surowe owoce i warzywa, nie poddane obróbce termicznej, zawierają enzymy pomocne podczas trawienia. Dieta Gersona opiera się na sokach, ponieważ jest to bomba witaminowo-mineralno-enzymowa. Witaminy się nie wchłoną bez udziału enzymów. Dietę Gersona z powodzeniem stosuje się podczas leczenia ludzi z nowotworami, ponieważ w soku dostarczamy esencję składników odżywczych, równocześnie nie narażając naszego organizmu na utratę energii potrzebnej do procesu trawienia. Składniki odżywcze z soku wchłoną się w ciągu 15 minut a organizm z pewnością wykorzysta je do regeneracji wyniszczonych przez chorobę organów.

W pożywieniu surowym, owocach, warzywach, orzechach, znajdują się żywe enzymy. Pod wpływem obróbki termicznej, pow. 47⁰C enzymy giną. Zachęcam do spożywania dużej ilości surowych owoców i warzyw, zwłaszcza w sezonie, kiedy mamy pewność że wyrosły w słońcu i są pełne cennych składników odżywczych. Zalecam też kupować żywność organic lub z zaufanych źródeł, ponieważ owoce i warzywa powszechnie dostępne są pełne pestycydów.

Jeśli brakuje nam enzymów, można również wspomóc się suplementacją doustną. Uważam jednak, że jesteśmy w stanie dostarczać w naturalny sposób wszystkich składników jakie potrzebuje nasz organizm.

 

Bakterie kwasu mlekowego

Bakterie kwasu mlekowego, tzw. probiotyki pełnią bardzo istotną rolę w naszym układzie pokarmowym. Stoją na straży naszego zdrowia, chronią przed infekcjami, łagodzą stany zapalne żołądka i jelit, biorą udział w syntezie witamin z grupy B oraz K. Wraz z pożywieniem, trafia do naszego organizmu wiele bakterii, większość jest zabijana przez kwas solny w żołądku. Jednak kiedy kwasu solnego jest zbyt mało lub kiedy żywność jest skażona bakterią odporną na działanie kwasu solnego, np. Helicobacter pyroli, wówczas z pomocą przychodzą nam bakterie kwasu mlekowego.

Warto również zadbać o odpowiednią ilość prebiotyków w pożywieniu, czyli błonnika, który stymuluje pracę dobrych bakterii. Prebiotyki znajdują się np. w cykorii (inulina). Pomyśl więc o zamianie kawy na napój z cykorii. Źródłem prebiotyków są również ziemniaki, cebula, czosnek, pory, karczochy, szparagi, banany.

Zaburzenia flory bakteryjnej najczęściej występują przy antybiotykoterapii, u palaczy, u osób narażonych na permanentny stres, stosujących antykoncepcję, nadużywających alkoholu oraz żywności wysokoprzetworzonej, w tym fast foodów. W takich przypadkach zaleca się suplementację symbiotykami (połączenie probiotyków oraz prebiotyków) oraz wprowadzenie do diety produktów naturalnie bogatych w bakterie kwasu mlekowego, jak kapusta kiszona czy ogórki kiszone.

 

Podstawowe zasady dobrego żywienia:

  1. Dokładnie przeżuwaj pokarm, w ślinie znajdują się enzymy trawienne, już na tym początkowym etapie zachodzi proces trawienia.
  1. Pamiętaj, że im prostszy posiłek, tym lepiej i łatwiej do strawienia. Nie zaleca się mieszania wielu produktów ze względu na enzymy: jedne są zasadowe, inne kwaśne i przy wieloskładnikowym posiłku enzymy mogą nawzajem się neutralizować. To zakłóca proces trawienia i wchłaniania składników odżywczych z pokarmu. Kolejna kwestia to czas trawienia. Węglowodany trawione są w ciągu ok. 30 min., na strawienie białka potrzebujemy do 4 godzin. Możesz łączyć produkty białkowe z tłuszczami oraz tłuszcze z węglowodanami ale zdecydowanie nie jest korzystne połączenie białka i węglowodanów (czyli tradycyjny polski obiad ziemniaki i kotlet schabowy 🙂 ).
  1. Owoce spożywaj przed posiłkiem a nie po oraz unikaj jedzenia owoców na noc, ponieważ fermentują. Jedz owoce sezonowe lub mrożone, które są zbierane w sezonie. Zimą jedz warzywa kiszone (kapusta, ogórki), suszone lub ze słoika. Zdecydowanie powinno się zrezygnować z produktów konserwowych, ponieważ puszkowane jedzenie jest zupełnie bezwartościowe.
  1. Korzystaj z bogactwa przypraw i ziół, które pomagają w trawieniu: kminek, majeranek, kurkuma, cząber, estragon.
  1. Jedz produkty jak najmniej przetworzone i nie rafinowane.
  1. Wybieraj produkty firm lokalnych, są dużo lepszej jakości niż żywność produkowana masowo.
  1. Unikaj mikrofalówki, ponieważ jedzenie w niej podgrzane nie jest już jedzeniem a zwykłymi trocinami.
  1. Pamiętaj, że jemy aby żyć a nie na odwrót. Zdrowa dieta nie musi być wielkim wyrzeczeniem, wszystko zależy od Twojego nastawienia. Jeśli chcesz dostarczać swojemu organizmowi, to co najlepsze, nie będziesz chciał go świadomie truć i zanieczyszczać.

3 komentarze

  1. martoszka 6 miesięcy temu

    Mi woda z cytryną pomogła raz na weselu koleżanki, kiedy zjadłam mega tłustą karkówkę. Dobra jest też zielona herbata, choć niektórzy twierdzą, że pomaga im czarna. Ja wolę zieloną. A jeśli już nic nie pomaga, to łykam cholestil max i niestrawność mija. Ale to już muszę naprawdę przesadzić z tłustym jedzonkiem 😉

  2. kowa 6 miesięcy temu

    ostatnio mam spory problem z niestrawnoscią szczeglnie po bardziej tłustych posiłkach? Dzisiaj skusiłem się na hamburgera w drodze z pracy, potem było mi strasznie niedobrze, myślałem ze żolądek mi eksploduje, nigdy do tej pory tak nie miałem, skąd ta nagła niestrawnosć? jak w takim prazie przetrwać rodzinne spotkania gdzie zawsze pojawia się dużo ciężkiego jedzonka

  3. Bernardeta 6 miesięcy temu

    Trzeba pamietac ze problemy z trawieniem moga byc przez drogi zolciowe. zawsze sie tyle mowi o żoladku i watrobie, a o tych drogach chyba zapomina, wiec wazne zeby, pamiętać o tym, by im zapewnić prawidłowe funkcjonowanie. Mnie akurat w tej kwestii pomaga cholestil max. Sprawdził sie jak pojawiły sie gazy, zaczeło sie odbijac i generalnie jak pojadłam za dużo cięzkiefgo żarełka

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*