Dbaj o swój żołądek

Dbaj o swój żołądek

Kwas żołądkowy

Odpowiednia ilość kwasu żołądkowego jest niezbędna do prawidłowego trawienia, szczególnie białka. Jeśli białko nie zostanie rozłożone na pojedyncze aminokwasy to jest zupełnie bezwartościowe dla organizmu. Dopiero z pojedynczych cegiełek-aminokwasów organizm może cokolwiek zbudować. Przedostanie się niestrawionego białka do układu trawiennego może mieć negatywne skutki. Jeśli mamy nieszczelne jelita i niestrawione białko przedostanie się do układu krążenia wówczas może wystąpić reakcja alergiczna bądź nietolerancja pokarmowa. Mało tego: nawet problem łamliwych paznokci czy tzw. kurza ślepota może mieć podłoże w słabym funkcjonowaniu żołądka.

Poza trawieniem białka jest jeszcze inna ważna funkcja kwasu żołądkowego: neutralizuje on wiele wirusów, bakterii i pasożytów. Także żołądek pełni bardzo istotną rolę w utrzymaniu zdrowia całego organizmu.

 

Co osłabia żołądek?

Czynniki osłabiające prace żołądka to m.in. alkohol, papierosy, antybiotyki, permanentny stres, śmieciowe jedzenie. Niestety, przy dzisiejszym trybie życia, wiele osób ma zbyt niski poziom kwasu żołądkowego, problem dotyczy również wegetarian. Aby żołądek mógł prawidłowo pracować zakwaszenie powinno mieć pH 2 lub mniej. Oczywiście nie należy mylić zakwaszenia żołądka z zakwaszeniem organizmu. O czym jeszcze należy pamiętać? Aspiryna niszczy śluzówkę żołądka, nie nadużywaj tego leku. Generalnie żadnego leku nie powinno się nadużywać, ale zwróć na to szczególną uwagę jeśli czujesz, że żołądek nie funkcjonuje prawidłowo.

 

Test na zakwaszenie żołądka

Jak sprawdzić czy masz w odpowiednim stopniu zakwaszony żołądek? Wystarczy zrobić prosty test. Do 150 ml wody dodaj 1 małą łyżeczkę sody oczyszczonej. Wcześniej sprawdź czy soda jest świeża, nalej kilka kropli octu na łyżkę i jeśli się silnie spieni to jest ok. Wypij taką miksturę rano naczczo. Czas, w którym bekniesz od wypicia wody z sobą określa poziom zakwaszenia twojego żołądka:

Do 40 sekund – nadkwasota

40-90 sekund – odpowiedni poziom zakwaszenia

90-180 sek. – słabe zakwaszenie

Pow. 180 sek. – bardzo słabe…

Jeśli stwierdzisz słabe zakwaszenie żołądka, nie martw się, jest na to prosty i naturalny sposób. Wieczorem rozpuść łyżeczkę miodu w 150 ml wody o temp. pokojowej a rano dodaj do tego 1-2 łyżki octu jabłkowego. Ocet jabłkowy  musi być naturalnie mętny, można kupić ekologiczny lub zrobić samemu. Klarowny ocet jabłkowy sprzedawany na masową skalę nie ma takich właściwości. Ocet jabłkowy można zastąpić sokiem ze świeżo wyciśniętej cytryny. Co rano wypij, również naczczo, przygotowany wcześniej napój.

Dzięki temu prostemu i taniemu rozwiązaniu poprawisz trawienie i organizm przyswoi więcej cennych składników z pożywienia, nie będziesz musiał nadrabiać suplementacją.

 

Jak dbać o żołądek?

Kwaśne, gorzkie oraz słone pokarmy są pomocne w zakwaszeniu żołądka. Można użyć np. różowej soli himalajskiej, kilka ziarenek rozpuścić w ustach a następnie połkać kilka minut przed posiłkiem w celu pobudzenia wydzielania soków żołądkowych. Pomocne są tez przyprawy jak czarnuszka, bazylia, kolendra.

Ważne jest jeszcze odpowiednie nawodnienie organizmu. Jednak płynów nie należy przyjmować w trakcie posiłku, tylko należy zachować odstęp min. 30 min przed jedzeniem i 30 min. po posiłku.  Na śniadanie polecam ciepły posiłek, np. kaszę jaglaną z rodzynkami, migdałami i miodem. Ponieważ kiedy spożywamy całkiem zimne pokarmy to jest szok dla żołądka i na samo ogrzanie pokarmu musi spożytkować wiele energii. Najbardziej katujemy żołądek latem pijąc napoje z lodem. Nie jest to mądre rozwiązanie. W gorącej Argentynie pije się ciepłą yerba mate. Doskonałym napojem na upalne dni jest mięta, również pita na ciepło wspaniale orzeźwia.

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*