Prozdrowotne działanie kiełków

Prozdrowotne działanie kiełków

Dokucza Ci przesilenie wiosenne? Jest na to sposób!

Aby odzyskać energię po zimie, warto sięgnąć po kiełki – niezawodne i łatwo przyswajalne źródło witamin, minerałów, aminokwasów, błonnika i chlorofilu. Znane były już w Starożytnych Chinach.
Aktualnie kiełki są  stosowane jako antidotum na wiele chorób cywilizacyjnych. Zapobiegają miażdżycy i nowotworom oraz regulują poziom cholesterolu. Korzystnie wpływają na wygląd skóry, włosów i paznokci. Ponieważ kiełki zawierają w sobie ogromną energię, potrzebną dla wzrostu rośliny, i tym samym stanowią bombę składników odżywczych –  powinny znaleźć się w naszym codziennym menu.

Kiełki można jeść samodzielnie lub jako dodatek do sałatek, kanapek, jajecznicy, pasty. Można kupić gotowe kiełki lub zakupić nasiona i samemu je wyhodować, co jest bardzo proste.

 

PODSTAWOWE ZASADY DOTYCZĄCE KIEŁKOWANIA:

Przygotowanie: Nasiona płuczemy, zalewamy wodą w proporcji 1:2 i zostawiamy na noc, aby spęczniały. Dokładnie płuczemy przed wyłożeniem na kiełkownice/ligninę/sitko/do słoika. Codziennie nawadniamy nasiona świeżą  wodą. Oczywiście ważna jest jakość wody, dlatego zalecam używać żywej wody (patrz artykuł „żywa woda”). To, co rośliny wypiją, my następnie zjemy 🙂 Kiełkowanie trwa 2-7 dni, w zależności od gatunku rośliny. Nasion nie należy zostawiać w pełnym słońcu.

Możesz zauważyć delikatny puszek na korzeniach, ale spokojnie, to nie jest pleśń, tylko rozwijające się włośniki 🙂 Tzn. ziarna mogą spleśnieć, jeśli wody będzie za dużo, jednak jeśli po każdym płukaniu odsączamy nadmiar wody, nie grozi nam pleśń.

 

METODY KIEŁKOWANIA:

1

NA LIGNINIE

Nasiona kładziemy na talerzu wyłożonym wilgotną ligniną. Codziennie zraszamy wodą. Metoda najlepsza dla hodowli rzeżuchy i siemienia lnianego.

 

2

W SŁOIKU

Do tej metody potrzebny nam słoik o pojemności 1-1,5 l oraz kawałek gazy czy innego siatkowanego materiału, który przymocujemy gumką. Można też zakupić specjalny słoik do kiełkowania, który ma w nakrętce dziurki.

 

3

W KIEŁKOWNICY

Kiełkownica pozwala na hodowlę różnych kiełków równocześnie, ponieważ posiada kilka poziomów. Jest wygodna również ze względu na syfony, które odprowadzają nadmiar wody. Ja jednak preferuje metodę słoikową bądź na talerzu z ligniną – szkło i ceramika są neutralne i nie reagują z niczym. Użycie plastiku ograniczam do minimum. Kolejny minus kiełkownicy: nie nadaję się do kiełkowania nasion śluzowatych, jak siemię lniane czy rzeżucha.

 

4

NA SITKU

Hodowla na sitku zapewnia swobodny dostęp światła, jest więc dość dobrym rozwiązaniem. Sitko kładziemy na szklance czy innym pojemniku, aby woda mogła odciekać. Dbamy, aby kiełki były rozłożone na sitku równomiernie, tak aby wszystkie ziarna miały swobodny dostęp do powietrza.

Skoro wiemy już jak, to pora powiedzieć co można kiełkować 🙂

Kiełkujemy nasiona i ziarna. Nie każde mają wystarczającą zdolność kiełkowania. Niektóre, dobrej jakości nasiona spożywcze soczewicy czy słonecznika możemy przeznaczyć na hodowlę kiełków.  Ja jednak zalecam kupowanie ekologicznych ziaren w sklepie ze zdrową żywnością. Są wolne od pestycydów oraz chemicznych środków.

A kiełkować możemy między innymi:

 

KIEŁKI LUCERNY

Bogate źródło żelaza, witaminy E,C, selenu, cynku, magnezu i kwasu foliowego. Zawierają fitoestrogeny, dzięki czemu łagodzą objawy menopauzy. Stosowane jako profilaktyka przeciwnowotworowa ze względu na zawartą kanwaninę.  Zawarta w kiełkach lecytyna wspomaga pamięć.

 

KIEŁKI RZEŻUCHY

Pobudzają przemianę materii, łagodzą bóle stawów oraz korzystnie wpływają na pracę nerek. Pobudzają wydzielanie soków żołądkowych, przyspieszają metabolizm. Poprawiają wygląd włosów, skóry i paznokci.

 

KIEŁKI SOCZEWICY

Źródło kwasu foliowego, szczególnie zalecane kobietom w ciąży oraz planującym zajście w ciążę. Działają przeciwwirusowo. Zalecane przy cukrzycy, kamicy żółciowej i miażdżycy.

 

KIEŁKI FASOLI MUNG

Bogate w wit. A,B,C,E,K oraz minerały wapń, magnez, fosfor, żelazo, potas, cynk, jod, mangan, lit, selen, miedź. Zawierają aż 25% białka, które jest łatwo przyswajalne. Idealne do dań kuchni chińskiej. Są odporne na wysoką temperaturę, więc nadają się do smażenia.

 

KIEŁKI RZODKIEWKI

Zawierają olejki gorczycowe. Mają właściwości przeciwzapalne, oczyszczające, moczopędne. Łagodzą infekcje górnych dróg oddechowych, dolegliwości wątroby oraz pęcherzyka żółciowego. Dodatkowo hamują rozwój bakterii i drożdży.

 

KIEŁKI BROKUŁA

Zawierają sulforafany, które neutralizują wolne rodniki i tym samym przeciwdziałają nowotworom.  Zawartość sulforafany w kiełkujących nasionach jest prawie 30-sto krotnie większa niż w dojrzałej roślinie! Dodatkowo działają silnie antybakteryjnie w stosunku do Helicobacter pylori.

 

KIEŁKI SŁONECZNIKA

Jako jedne z nielicznych produktów żywnościowych, kiełki słonecznika dostarczają cennej wit. D. Wzmacniają zęby i kości. Mają lekko orzechowy smak, idealne do sałatek lub kanapek.

 

KIEŁKI CIECIERZYCY

Zawierają dużo wapnia, żelaza, cynku oraz wit. z grupy B, oraz A,C,E. Organiczne kiełki zawierają kwasy nukleinowe DNA, RNA – regenerują komórki organizmu. Idealne do pasty kanapkowej oraz z dodatkiem kurkumy i imbiru.

 

KIEŁKI GRYKI

Używamy tylko niepalonych nasion. Kiełki gryki zawierają duże ilości rutyny i tym samym wzmacniają naczynia krwionośne. Oczyszczają i odkwaszają organizm. Wzmacniają układ immunologiczny. Zawierają bioflawonoidy i koenzym Q10.

 

 

KIEŁKI SIEMIENIA LNIANEGO

Zalecane przy dolegliwościach żołądkowo jelitowych. Substancje śluzowe i oleiste zawarte w nasionach i ich kiełkach mają działanie osłonowe na ściany przewodu pokarmowego i tym samym  wspomagają leczenie stanów zapalnych żołądka i jelita. Przeciwdziałają zaparciom, regulują pracę układu pokarmowego. Zawierają NNKT, czyli zdrowe tłuszcze omega3 i omega6, dlatego też wzmacniają serce.

 

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*