Sól w kuchni

Sól w kuchni

Sól w kuchni ma wielu przeciwników. Ja należę do mniejszego grona zwolenników używania soli, oczywiście w umiarkowanych ilościach (jak wszystkiego).

Sól do głównie chlorek sodu, który jest niezbędny do regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej. Przewodzi impulsy nerwowe i bierze udział w transporcie białek i węglowodanów do wszystkich tkanek ciała.

 

1

Sól kamienna

To wyłącznie chlorek sodu otrzymywany w procesie ekstrakcji. Wydobywana w kopalniach. Taką sól używam co najwyżej do szorowania przypalonego garnka 🙂 Od 1997 roku w Polsce sól kuchenna jest jodowana ze względu na zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia. Czy jednak dodawanie chemicznego związku do soli jest dobrym rozwiązaniem na niedobór tego pierwiastka wśród społeczeństwa? Wg mnie niekoniecznie.

 

2

Sól morska

Pozyskiwana z wody morskiej zawiera naturalny jod i korzystnie wpływa na pracę tarczycy i metabolizm.

 

Sól w kuchni

Także sól soli nierówna… Poniżej opis kilku innych soli:

Różowa sól himalajska zawiera 84 minerały w formie koloidalnej, które są z łatwością przyswajalne przez komórki naszego ciała. Tą sól używam najczęściej.

Czarna sól (Kala Namak) wg medycyny ajurwedystycznej jest przyprawą chłodzącą, stosowaną przy wzdęciach i zgadze. Ma charakterystyczny jajeczny smak. Oprócz chlorku sodu zawiera siarczan sodu, siarczek żelaza i siarkowodór.

Godne polecenia, jednak niespotykane w ogólnodostępnej sprzedaży są również sole:

1

Szara sól nierafinowana z Guerande

 

2

Czerwona sól pochodząca z Hawai, bogata w żelazo

 

3

niebieska sól z Iranu, która zawiera sylwin
4

Fioletowa sól z Indii, wspomagającą trawienie, bogata w siarkę

 

Druga istotna rzecz: nie kupuję soli już rozdrobnionej, ponieważ zawiera przeciwzbrylacz, najczęściej E536, czyli żelazocyjanek potasu. Pod wpływem silnych kwasów, czyli naszego kwasu żołądkowego, tworzy toksyczny cyjanowodór. Cyjanowodór blokuje tkankowe fermenty oddechowe, uniemożliwiając wykorzystanie tlenu przez tkanki, czyli powoduje ich duszenie. Czy faktycznie chcesz spożywać taką sól i podawać ją swoim dzieciom?

Ja do rozdrobnienia soli używam młynka lub moździerza. Jeśli rozdrabniasz większą ilość soli, aby nie robić tego każdorazowo, dodaj kilka ziarenek ryżu do solniczki, które wchłoną wilgoć.

A co z nadciśnieniem tętniczym? Czy sól faktycznie powoduje nadciśnienie? Posłuchaj co na ten temat ma do powiedzenia dr Leonard Coldwell (od 4:24).

 

Inne prozdrowotne zastosowanie soli:

Inhalacje: Systematycznie chodzę do groty solnej i polecam każdemu takie wizyty, nie tylko osobom z problemami tarczycowymi czy astmą. Wizyty takie wzmacniają odporność i relaksują. Podczas jednego seansu organizm wchłania taką samą dawkę mikroelementów (jod, wapń, magnez, potas, selen, brom, żelazo, miedź) jak podczas 3 dniowego pobytu nad morzem.

Kąpiele: Kąpiel z dodatkiem soli oczyszcza skórę, wzmacnia organizm, przyspiesza przemianę materii, redukuje cellulit, uspokaja układ nerwowy.

Jonizacja powietrza: Zakupiłam w grocie solnej kryształy (koszt jednego 2 zł) i trzymam przy monitorze, zarówno w domu jak i w pracy. Jest to bardzo tani i skuteczny sposób na poprawienie jakości powietrza w pomieszczeniu i tym samym poprawy naszego samopoczucia. Kryształ soli jonizuje ujemnie i neutralizuje elektrosmog. Inne źródła niekorzystnych jonów dodatnich wytwarzają: telewizory, radioodbiorniki, grzejniki elektryczne, suszarki, odkurzacza, kuchenki mikrofalowe.

0 komentarzy

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*